اشتياق شغلي، به ميزان انرژي و دلبستگي به شغل و اثربخشي حرفهاي اشاره داشته و داراي سه بعدجذب، نيرومندي و وقف خودمي باشد (اسكافيلي وهمكاران،2002). اشتیاق شغلی دارای سه بعد است: شوق داشتن به کار(انرژي حرفه اي) : با سطوح بالای انرژی و انعطاف پذیری ذهنی هنگام کار کردن، اشتیاق به سرمایه گذاری در کار و مقاومت حتی در رویارویی با مشکلات کاری، توصیف می شود. . بنابراین کارمندی که شوق زیادی نسبت به کار دارد در سطح بالایی نسبت به شغلش دارای انگیزه است و به احتمال بیشتری هنگام مواجه با سختی های کار مقاومت نشان می دهد. این مؤلفه از لحاظ مفهومی شبیه به مفهوم ا نگیزش درونی است (سالوناوا، دپیرو، 2005).
انگیزش درونی اشاره به نیاز یک فرد برای انجام فعالیتی خاص دارد، به این علت که این فعالیتها به او خشنودی درونی می دهد و این پاداش دهی درونی فعالیت هیچ هدف بیرونی را در بر نمی گیرد( مانند حقوق و ترفیع) (وسی واریان، 1985).
جذبه در کار(شيفتگي حرفه اي) : با تمرکز عمیق فرد نسبت به کار و به سختی جدا شدن از کار، گذشت سریع زمانی، فراموش کردن همه چیزهای اطراف حین انجام کار توصیف می شود (گونزالس و همکاران،2006).
نمونه پیشینه در مورد اشتیاق شغلی
نوری و عریضی(1389) در تحقیقی به اين نتيجه رسيدند كه که بین هر سه مؤلفه اشتیاق شغلی( شوق داشتن به کار، وقف کار شدن، جذبه در کار) با تعهد سازمانی و میل به ماندن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. این نتایج بدین معناست که هر چه فرد اشتیاق بیشتری نسبت به شغل خود داشته باشد تعهد بیشتری نسبت به سازمان نشان می دهد(نوری وعریضی،1389)
فهرست مطالب
تعریف نظری اشتیاق شغلی
تعریف عملیاتی اشتیاق شغلی
فصـل دوم مروري برادبيات موضوع اشتياق شغلي 10
2-2-1- نظريه هاي اشتياق شغلي 12
2-2-1-1- نظريه كان 12
2-2-1-2-ابعاد اشتياق شغلي از ديدگاه كان 15
2-2-1-3- بعد فیزیکی: 15
2-2-1-4- بعد شناختی: 17
2-2-1-5- بعد هیجانی: 19
2-2-1-6 پیشایندهای اشتیاق شغلی کان: 20
2-2-3- مفهوم اشتياق شغلي 41
2-4-1 بررسي تحقيقات انجام شده در ارتباط با استعداد خستگي شغلي در داخل كشور 43
2-4-2- بررسي تحقيقات انجام شده در ارتباط با اشتياق شغلي در داخل كشور 44
2-4-3- بررسي تحقيقات انجام شده در ارتباط با ميل به ماندن در داخل كشور 45
2-4-6- بررسي تحقيقات انجام شده در ارتباط با ميل به ماندن در خارج از كشور 50
2-5- چارچوب نظري تحقيق 51
2-6- مدل مفهومي تحقيق 53
2-7- فرضيه هاي تحقیق 56
منابع
جایگاه مدیریت برند در چارت سازمان کلمات کلیدی : پایان نامه برند پایان نامه مدیریت برند وظایف مدیریت برند نحوه شکل گیری برند رویکردهای مدیریت برند جايگاه برند در جهان امروز جایگاه مدیریت برند در سازمان برند چیست و چه…
پاورپوینت مدیریت اعتبارات و موجودی کالا فصل یازدهم کتاب مدیریت مالی نوین استفان کلمات کلیدی : پاورپوینت مدیریت اعتبارات و موجودی کالا فصل یازدهم کتاب مدیریت مالی نوین استفان راس ترجمه دکتر علی جهان خانی و مجتبی شوری دانلود پاورپوینت…
پاورپوینت کتاب و درس جنگل استراتژی دانلود دانلود پاورپوینت کتاب و درس جنگل استراتژی جهت رشته مدیریت در قالب 235 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش 1 - « استراتژي جهت…
ارزیابی مالی شرکت ها و ارائه الگوی مطلوب برای آنها پایاننامه ارزیابی عملکرد مالی معیارهای ارزیابی عملکرد مالی ارزیابی عملکرد مالی سازمان پایاننامه ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها پایاننامه ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای بیمه ارزیابی عملکرد مالی و رتبه بندی…
پاورپوینت کتاب ده اشتباه نابخشودني در بازاريابي تألیف فيليپ كاتلر کلمات کلیدی : پاورپوینت کتاب ده اشتباه نابخشودني در بازاريابي تألیف فيليپ كاتلر پاورپوینت کتاب ده اشتباه نابخشودني در بازاريابي تألیف فيليپ كاتلر پاورپوینت کتاب ده اشتباه نابخشودني در بازاريابي…