ماهیت سازگاری تحصیلی و بررسی نظریه های آن

ماهیت سازگاری تحصیلی و بررسی نظریه های آن نظریه های مربوط به سازگاری نظریه سیستم های پیچیده سازگار نظریه های سازگاری تحصیلی نظریه های سازگاری شغلی نظریه های سازگاری اجتماعی pdf دیدگاههای نظری درباره سازگاری

دانلود

این تحقیق به بررسی نظریه های سازگاری تحصیلی می پردازد.     پیر  (1374)، معتقد است که می توان سازگاری را به دو قسم تقسیم کرد: یکی سازگاری درونی ، که در این نوع سازگاری، هدف رفتار کاهش تنش هایی است که سلامت و تعادل انسان را مورد تهدید قرار می دهد، دیگری سازگاری بیرونی، که ممکن است کاهش تنش در درون، منجر به سازگاری بیرونی  نشود، بلکه بالعکس عمل کند (یک سازش مفرط در درون، بدون این که با وقعیت اجتماعی درونی را کسب کرده باشد. بنابراین سازگاری تحصیلی رفتار سازگارانه ای است که دانش آموزان در محیط مدرسه و طی دوران تحصیل از خود نشان می دهند. سازگاری تحصیلی جریانی است که در آن فرد برای وفق دادن خود با فشارهای درونی و ملزومات بیرونی کاهش و کوشش به خرج می دهد (رد- ویکتور، 2003). بنابر نظر هیلاری و برنت (1994) مفهوم وسیع سازگاری تحصیلی مشتمل بر چیزی غیر از صرف توان بالقوه ی تحصیلی دانش-آموزان است. روسر، اکسل و استروبل (1998) بیان نمودند دانش آموزانی که در امر سازگاری تحصیلی با اشکال روبه رو می شوند، این مشکل غالباً در سایر ابعاد نیز تظاهر می کند. باکر  و سیریک  (1999) به عنوان برخی مؤلفه های سازگاری تحصیلی از انگیزه برای یادگیری، انجام اعمالی برای برآورده ساختن الزامات و نیازهای تحصیلی، درک واضحی از هدف تحصیلی و رضایت کلی از محیط تحصیلی یاد کرده اند.       برونفن برنر  (1989) بیان می دارد که دیدگاه بافت-گرا، اکولوژیک و تئوری های سیستمی «سازگاری» در قالب تعاملات مکرر و مستمر ارگانیسم با محیط پیرامونی توصیف می گردد. در مجموعه ی این دیدگاه ها، «سازگاری» در قالب «نوعی سیستم کنشوری در بافت حاکم بر کنش ها» تعریف می گردد. بدین معنا که در این دسته از نظریات مجموعه عوامل متعددی بر نحوه ی سازگاری فرد تأثیر می-گذارد. نظام حاکم بر روابط اعضای خانواده، جنسیت، سن، فرهنگ، ارزش ها، سبک های تربیتی رایج در جامعه و مجموعه پدیده های روانی و تحولی همانند بلوغ و پیامدهای عاطفی و شناختی آن همگی از جمله عوامل مؤثر بر نحوه ی سازگاری فرد در سنین مختلف می باشد (برونفن برنر، 1989). جردس  و مالینکروت  (1994) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که عوامل عاطفی یا روانی می توانند با سازگاری دانش آموزان مرتبط باشند. مسایلی چون اضطراب، افسردگی، اختلاف بین والدین دانش آموز و ارتباط ضعیف بین دانش آموز و پدر و مادرش می تواند بر تعداد زیادی از عوامل مقابله ای مثل سازگاری تحصیلی، سازگاری شخصی و اجتماعی، مهارت های اجتماعی، مهارت-های تصمیم گیری، سلامت روانی و حمایت اجتماعی تأثیری منفی داشته باشد.       ادموندسون  (2010) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که بین حساسیت عاطفی، کنترل هیجانی، بیانگری اجتماعی و کنترل اجتماعی و سازگاری تحصیلی رابطه ای مثبت و معنی دار وجود دارد. این نتایج به این معنی است که مهارت حساسیت عاطفی (توانایی تعبیر درست حالات و نشانه های عاطفی دیگران)، کنترل عاطفی (توانایی مخفی کردن عواطف و احساسات)، بیانگری اجتماعی (توانایی سلیس  گویی و درگیر کردن دیگران در مباحثات اجتماعی) و کنترل اجتماعی (توانایی وفق دادن و سازگار کردن خود با موقعیت های اجتماعی مختلف) بر سازگاری تحصیلی تأثیرات مثبت دارد و احتمال سازگاری تحصیلی را افزایش می دهد. الیوت  و مک کریگور  (2001) در تحقیق خود نشان داد که ارتباطات منطقی و عقلانی بین کمال گرایی و اهداف پیشرفت، وجود دارد. آنها همچنین معتقد بودند که دانش آموزی که از سطح بالایی از کمال گرایی اجتماع-مدار برخوردار باشد، به وسیله نیاز به ترس از شکست، برانگیخته می شود. ژانگ ، گان  و چام  (2007) به این نتیجه دست یافتند که کمال گرایی منفی با فرسودگی تحصیلی و کمال-گرایی مثبت با درگیری شناختی و رفتاری رابطه مثبت دارد. کاسترو و ریس (2003) بیان می دارند که کمال-گرایی به طور معنی داری پیشرفت تحصیلی را پیش بینی می-کنند. ریس  و دلوو  (2002) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که کمال گرایی غیر انطباقی با فقر بهزیستی هیجانی و سازگاری تحصیلی، همراه است.                  فهرست مطالب سازگاری    2 انواع سازگاری    2 1- سازگاری اجتماعی    3 2- سازگاری تحصیلی    3 3- سازگاری خانوادگی    3 مفهوم سازگاری تحصیلی    4 دیدگاههای نظری درباره سازگاری    8 دیدگاه تحلیل روانی    8 دیدگاه روانشناسی فردی    9 نظریه رونی- اجتماعی    9 نظریه زیستی- اجتماعی    9 نظریه یادگیری    12 نظریه یادگیری اجتماعی    12 دیدگاه روانشناسی شناختی    12 نظریه بافتگرا    13 پیشینه تجربی    15 يشينه تحقيقاتي  پيشينه داخلی پيشينه خارجی  منابع و مآخذ منابع فارسی     منابع انگلیسی
  • پاورپوینت کليات خريد و مفاهيم آن
  • پاورپوینت کليات خريد و مفاهيم آن پاورپوینت کليات خريد و مفاهيم آن کليات خريد و مفاهيم آن تحقیق کليات خريد و مفاهيم آن مقاله کليات خريد و مفاهيم آن تعريف مديريت خريد آميخته خريد چهار عامل مهم در آميخته خريد…

  • پاورپوینت تیم و کارآفرینی
  • پاورپوینت تیم و کارآفرینی دانلود دانلود پاورپوینت با موضوع تیم و کارآفرینی، در قالب pptx و در حجم 28 اسلاید، قایل ویرایش، شامل: مقدمه تیم و فرآبند کارآفرینانه تیم سازی کارآفرینانه مسائل عمده ای پیش روی کارآفرینان در هنگام راه…

  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه تبلیغات شفاهی
  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه تبلیغات شفاهی فصل دوم پایان نامه تبلیغات شفاهی مبانی نظری تبلیغات شفاهی پیشینه تحقیق تبلیغات شفاهی پیشینه داخلی تبلیغات شفاهی پیشینه خارجی تبلیغات شفاهی پیشینه پژوهش تبلیغات شفاهی پیشینه نظری تبلیغات شفاهی ادبیات…

  • پرسشنامه ارزیابی عملکرد سازمان با کارت امتیازی متوازن
  • پرسشنامه ارزیابی عملکرد سازمان با کارت امتیازی متوازن شاخص های ارزیابی عملکرد شهرداری پرسشنامه شاخص های ارزیابی عملکرد شهرداری ها پرسشنامه ارزیابی عملکرد مدیریت شهری پرسشنامه ارزیابی عملکرد با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن پرسشنامه ارزیابی عملکرد کارت امتیازی متوازن…

  • مقاله رشته حقوق بین الملل با عنوان جهانی سازی حقوق بشر
  • مقاله رشته حقوق بین الملل با عنوان جهانی سازی حقوق بشر حقوق بشر روابط بین المللی جهانی سازی حقوق بشر دانلود مقاله رشته حقوق بین الملل با عنوان جهانی سازی حقوق بشر خرید مقالات حقوقی همکاری در فروش فایل همکاری…

  • پاورپوینت فرايند عمومي برنامه ريزي استراتژيك (نگرش پيش تدبيري)
  • پاورپوینت فرايند عمومي برنامه ريزي استراتژيك (نگرش پيش تدبيري) دانلود پاورپوینت فرايند عمومي برنامه ريزي استراتژيك (نگرش پيش تدبيري ) فرايند عمومي برنامه ريزي استراتژيك مدل رقابت صنعتي پورتر سه نوع استراتژي عمومي پورتر ماتريس ارزيابي عوامل خارجي (EFE) شناخت…

    دیدگاهی بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *